Zoekwoorden – kwantiteit of kwaliteit?

Zoekwoorden zijn belangrijk bij SEO.

SEO, Search Engine Optimalisation, betekent het optimaliseren van de zoekresultaten. Dus zorgen dat jouw website hoger in de resultaten komt. Alhoewel de formule van de zoekmachine ons onbekend is, zijn er voldoende factoren waar wij wel invloed op uit kunnen oefenen. Zoekwoorden, of keywords, spelen daar een belangrijke rol bij.

Des te meer, des te beter?

Jaren geleden bepaalde het aantal zoekwoorden in de titel, omschrijving en paginatekst de positie in de zoekresultaten. In de content werd geforceerd gewerkt met de zoekwoorden om zo tot een hoog aantal te komen. Omdat dit natuurlijk de leesbaarheid beïnvloedde, werden er min of meer onzichtbaar tekstblokken, tags of hele pagina’s aan de site toegevoegd. Uit de tijd dat ik als tekstschrijfster actief was kan ik mij herinneren dat ik regelmatig het verzoek kreeg om dergelijke content te genereren. De opdracht was dan niet, ‘schrijf een doelgroep gerichte tekst’ maar schrijf een tekst en zorg dat deze zoekwoorden er X keer in voorkomen. Sindsdien is er veel veranderd, maar de zoekwoorden blijven belangrijk voor de content. Het gaat nu vooral om een leesbare en gebruiksvriendelijke tekst waar de zoekwoorden een aantal keren op een natuurlijke wijze in voorkomen. Dus geen onnatuurlijke geforceerde teksten maar kwaliteit.

Zoekwoorden waar in te zetten?

  1. Title Tag

Dit is niet de URL van de pagina, maar de blauwe titel de je te zien krijgt in de zoekresultaten. Deze kun je in de instellingen van de website zelf aanpassen. Hier kun je dus mooi jouw belangrijkste zoekwoord in plaatsen. Waar? Het beste is vooraan in de titel.

  1. Meta description

Naast een de blauwe titel zie je ook een omschrijving. Ook hierin moet het zoekwoord worden opgenomen. Bij voorkeur aan het begin van de tekst, dus zorg voor een creatieve goed leesbare beschrijving.

  1. De URL-zelf

Indien mogelijk gebruik je het betreffende zoekwoord ook in de URL. Heb je een zin of vraag als titel, of meerdere woorden als zoekwoord, kort dan de URL in tot een pakkende en vriendelijke maar wel passende URL.

  1. De titel in de pagina

De pagina begint met een titel. Gebruik ook hier jouw zoekwoord.

  1. De inhoud zelf

Natuurlijk is het van belang dat de pagina ook het gewenste zoekwoord bevat. Zorg dan ook voor een goed leesbare tekst waar het zoekwoord en synoniemen ervan op een natuurlijke manier terugkomen. Ga niet geforceerd woorden toevoegen.

De kwaliteit van de zoekwoorden

Zoals al aangegeven, het gaat om het op de juiste manier inzetten van goede zoekwoorden. Het gaat om kwaliteit. Maar hoe kom je tot kwalitatief goede zoekwoorden?