Zoekwoorden bepalen – denk vanuit de klant!

In het vorige artikel gaf ik aan dat het gebruik maken van zoekwoorden belangrijk is voor SEO, de zoekmachine optimalisatie. Maar de volgende vraag is dan natuurlijk om te bepalen welke zoekwoorden je gebruikt. Met welke woorden wil je dat jouw site wordt gevonden, maar belangrijker: met welke woorden wordt je gevonden?

Zoekwoorden bepalen – Denk vanuit de klant!

Heb je al een website, bekijk dan de structuur van de website. Hoe is de pagina indeling en welke paginatitels gebruik je. Als je deze destijds weloverwogen hebt uitgekozen, is de kans groot dat je al een set zoekwoorden hebt. Moet je jouw website nog opzetten, of wil je deze volgens de SEO tips herschrijven, denk dan na over het volgende:

  • Waar draait jouw product of dienst om? Wat biedt je aan?
  • Wat wil jij bezoekers vertellen over jouw product of dienst? Hoe wil je je onderscheiden? Waarom
  • Wat lost jouw product of dienst op? Denk hierbij vanuit jouw klanten! Zij gebruiken geen vaktermen, dus houd het simpel!

Jouw eigen gevoel en inschatting zijn het belangrijkste. Jij kent jouw product, dienst en weet welk probleem het oplost. Dat is de basis.

Daarna is het zinvol om inzicht te krijgen in jouw zoekwoorden. Hoe vaak wordt erop gezocht? Wordt er op gezocht? En wat doet mijn concurrentie?

Zoekwoorden – hoe vaak wordt het gebruikt?

Via het hulpprogramma van Google Adwords kun je zien hoe vaak woorden in Google worden ingevoerd. Hierin krijg je direct het aantal zoekopdrachten per maand. En dat is zeker nuttig als je bijvoorbeeld een zoekwoorden campagne (Adwords) wilt starten. Gebruik jouw gekozen woorden, maar kijk ook wat andere combinaties doen. Synoniemen, aan elkaar en ook fout geschreven woorden zijn interessant om te meten.

Zoekwoord niet gebruikt?

Het komt voor dat een woord of combinatie van woorden niet gebruikt wordt in zoekopdrachten. Als het een enkel woord is, dan wordt het echt niet gebruikt of het is heel erg fout geschreven. Bij een combinatie kan het te lang zijn of de verkeerde woorden bevatten – denk vanuit de zoekende persoon, hoe stelt hij of zij de vraag.

Hoeveel concurrentie heeft het zoekwoord?

Nu weet je welke woorden vaak worden gehanteerd. Hoe zit het met de concurrentie? Je wilt je wel onderscheiden en zo hoog mogelijk in de zoekmachine eindigen. Gebruik dan intitle:”ZOEKWOORD” in de zoekbalk van Google. Dan telt Google het aantal dat deze woorden in de titel gebruikt. Natuurlijk worden de zoekwoorden ook op andere plaatsen gebruikt, maar het is een mooi gegeven.

Zo heb ik termen uit de online marketing gebruikt en deze vertaald naar minder ‘marketing-achtige’ woorden.

Zoekwoord Aantal opdrachten In titel %
Online Marketing 74.000 535.000 13,8%
E-marketing 22.200 383.200 5,8%
Internet Marketing 49.000 562.000 8,7%
Internetmarketing 1.300 47.800 2,7%
Online Marketing tips 1.000 11.400 8,8%
Meer bezoekers website 110 128 86%
Hoger in Google 590 1860 32%

 

De laatste twee zoekopdrachten kennen een klein aantal zoekopdrachten per maand. Maar het is makkelijker om bij deze zoekopdrachten hoog in de resultaten te komen, dan bij de massa. En als jij maandelijks bij 110 of 590 zoekopdrachten op de eerste pagina staat, is dat goed voor het aantal bezoekers op jouw website. En ook dat telt in de positiebepaling!

Conclusie: werk met zoekwoorden die jouw (potentiele) klanten zouden gebruiken!

Bekijk ook de Infographic over zoekwoorden!