12 Tips voor een goede nieuwsbrief

Het versturen van nieuwsbrieven is een belangrijk onderdeel van de online marketing mix. Zo blijkt uit onderzoek dat de verkoop van producten dankzij nieuwsbrieven toeneemt. Kanttekening, het moeten wel goede nieuwsbrieven zijn. Daarom een paar tips.

Een goede nieuwsbrief…..

  1. heeft een korte pakkende onderwerpregel – dit is wat men in de inbox als eerste ziet. Gebruik bij voorkeur niet meer dan 25 tekens!
  2. kent een goede (lees relevante) inhoud – stuur geen nieuwsbrieven omdat het moet, maar omdat u echt iets te vertellen heeft waar de ontvanger op zit te wachten.
  3. maakt gebruik van een schreefloze letter – deze is rustiger en daardoor vriendelijker.
  4. is gepersonaliseerd  – een gepersonaliseerde nieuwsbrief  wordt eerder geopend.
  5. is prettig leesbaar – kopjes, passende witruimtes en ondersteunende beelden.
  6. heeft een zinvolle pre-header – hierin kun je opnemen wat de lezer mist als hij/zij de mailing niet opent.
  7. is ook leesbaar op mobiele apparaten – de meeste mail wordt mobiel (telefoon/tablet) gelezen, dus moet daar ook op worden afgestemd.
  8. integreert de social media – dit zorgt voor meer traffic.
  9. past bij het bedrijf – dezelfde uitstraling, taalgebruik.
  10. wordt verstuurd naar mensen die ook toestemming hebben gegeven – opt-in!
  11. bevat een afmeld mogelijkheid – houd je aan de wetgeving!
  12. wordt verstuurd naar een up-to-date mailinglijst – zorg dat de informatie op jouw lijst klopt!