Thema’s – de basis voor de contentkalender

De thema’s van de contentkalender vormen de basis voor een goede en goed gevulde kalender. Voor mij is dt dan ook de eerste stap bij het maken van de centenkalender. Het is de ruggengraat voor de kalender en kan ieder jaar weer ingezet worden.

Thema’s per dag, week of per maand?

Voor ieder vakgebied zijn er wel hoofdonderwerpen te benoemen. En ieder hoofdonderwerp kun je wel in kleinere stukjes hakken. Plan een dagdeel, pak pen en papier en schrijf op wat er in je op komt. Gewoon een kwestie van brainstormen. Je zult zien dat je dan al snel op een groot aantal onderwerpen komt.

Kies je voor een maandthema, dan kun je vervolgens een subindeling naar week maken. Of per dag een bepaald type content terug laten komen. Bijvoorbeeld iedere maandag een tip van de week, op dinsdag een quote/citaat, woensdag een leuke afbeelding, donderdag een vraag, vrijdag een stukje humor, zaterdag onderzoeksresultaten, zondag een link naar een interessante site. Zo heb je voor iedere dag vastgelegd wat er moet komen en kun je, op basis van het maandthema gericht zoeken.

Je kunt er ook voor kiezen om per week een thema te kiezen of aan de dag te koppelen. Bijvoorbeeld op maandag is het altijd onderwerp X. De ene week als citaat, de andere week een filmpje, de andere week een muziekfragment etc..

Het maakt dus niet uit hoe je de content verdeeld, mits je het gestructureerd en logisch verdeelt. Dat geeft jou rust en houvast en jouw (potentiële) klanten, fans ook een bepaalde structuur. En uiteindelijk zal dit z’n vruchten afwerpen.