Plannen, wees realistisch!

Plannen en/of plannen?

Plannen, of je het nu als zelfstandig naamwoord of werkwoord gebruikt, beiden zijn natuurlijk uitermate belangrijk in de marketing en communicatie. Maar soms is het ook de Achillespees.

Plannen maken of het gewoon doen?

Plannen maken is heel zinvol, maar je moet het niet overdrijven. Ik heb in mijn leven heel wat marketing en communicatieplannen opgesteld en mogen uitvoeren. Op een gegeven moment wilde ik overal een plan voor maken. Dat was de druppel. Soms moet je ook gewoon iets doen, zonder te veel na te denken over de voor- en nadelen. Het kan namelijk ook de dynamiek en creativiteit belemmeren, en dat is jammer. Denk daarom na over de toegevoegde waarde van een plan en voor wie en waarom het plan nodig is.

TIP: Als ik een idee heb, dan probeer ik het te visualiseren. In plaats van een uitgebreid plan, maak ik tegenwoordig een infographic. Het is efficiënter en effectiever!

Plannen is geduld hebben

Plannen uitvoeren vraagt om het plannen van de onderliggende activiteiten. Dat is een belangrijk onderdeel van de marketing. Het geeft een goed overzicht en draagt bij aan een efficiënte uitvoering. Zorg wel dat je een realistische planning hebt. Probeer niet teveel in te korte tijd te realiseren. Dat werkt frustrerend. Plan liever iets meer ruimte in om een actie goed uit te voeren. Neem ook de tijd om de actie te evalueren en er van te leren. Tegenwoordig kan alles snel en lijkt het ook dat alles snel moet. Zo worden Facebook acties afgeserveerd omdat ze niet binnen een paar weken de gewenste likes hebben gehaald. Heb geduld, zeker via Social Media moet je investeren in de relaties met fans. Dat kost tijd, neem die tijd!

TIP: Als productmanager had ik altijd harde deadlines voor mijn mailings. Om die te halen werkte ik met een interne en externe planning. Mijn leveranciers kregen steevast een strakkere planning waardoor ik aan het einde van de rit nooit uit de planning liep.