Online Marketing

Online MarketingOnline Marketing, ook wel Internet en e-Marketing genoemd is de verzamelnaam voor alle marketing activiteiten die op en via Internet – online dus – worden uitgevoerd. Internet speelt al een belangrijke rol, maar deze rol wordt steeds belangrijker naarmate meer en meer mensen er gebruik van maken. En omdat zowel jong en oud Internet gebruikt, is het voor praktisch alle bedrijven en instellingen interessant.

Waarom Online Marketing? De voordelen op een rij.

Online Marketing biedt vele voordelen ten opzichte van de traditionele Marketing. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Vanwege de kosten – De kosten voor een e-mailing zijn beduidend lager dan de kosten voor de papieren versie.
  • Meten is weten – Activiteiten via Internet zijn sneller en eenvoudiger te meten waardoor je Online Marketing ook zeer flexibel is, het volgende voordeel.
  • Flexibiliteit – Doordat de resultaten van acties sneller zichtbaar zijn, kun je de acties bijsturen en stoppen.
  • Persoonlijker – Via Internet kun je de uitingen persoonlijker maken en ook een relatie opbouwen. Iets dat via de traditionele manier een stuk moeilijker is.  Hierdoor is er ook interactie tussen u en uw klanten mogelijk.

Online Marketing bestaat al enige tijd, maar de gemiddelde marketeer is nog geen specialist. Vaak is de kennis versnipperd onder meerdere mensen. Maar wie de kennis en ervaring heeft, kan hoge ogen gooien.

Online Marketing activiteiten

Zoals gezegd, Online Marketing bevat alle marketing activiteiten die via Internet lopen. Denk hierbij aan:

  • Online advertenties
  • Online banners
  • E-mail Marketing
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren
  • Interactive Marketing
  • Viral Marketing
  • Social Media

Op dit moment is Social Media veruit de populairste manier van Online Marketing. Vooral via Facebook nemen de activiteiten meer en meer toe. De kosten zijn relatief laag en de resultaten goed. Vele verschillende acties zien we voorbij komen, zoals Like & Share & Win, gratis e-books, prijsvragen, pure sales promoties etc. Veel er van is gebaseerd op de ouderwetse Mond tot Mond reclame en Member Get Member acties. Immers als jouw vriend(in) het product aanbeveelt/likes, zal het wel goed zijn.

Niet alle acties zijn even succesvol, maar dat is het mooie van deze techniek. Het is direct te meten en bij te sturen. En zo kan ieder bedrijf een eigen Online Marketing strategie opbouwen, volledig customized! Lees er meer over op de volgende pagina en check hoe gezond uw bedrijf qua Online Marketing strategie is.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Online Marketing voor uw bedrijf? Leuk, ik praat er graag en enthousiast over. Bel of mail mij!