Online Marketing – ik kan niet meer zonder!

OMG wat vind ik  Online Marketing geweldig! Voor een ouderwetse marketeer zoals ik – met het geduld van van een kleuter –  is Online Marketing perfect. Het biedt vele voordelen ten opzichte van de ouderwetse Marketing technieken. Ik zal uitleggen waarom ik ‘om’ ben! Waarom ik Online Marketing omarm.

Vanwege budgettaire redenen moest ik vroeger heel voorzichtig omgaan bij het bepalen van doelgroepen. Ieder adres kostte geld en ieder mailpiece ook. Dus bij een verkeerde selectie gooiden we heel wat geld weg. Vandaar ook dat eerst een testplan opzette waar we diverse groepen en uitingen testten. De resultaten hiervan gebruikten we voor de roll-out. Een test was nooit fout omdat het ook een leermoment was. We probeerden nieuwe acties uit en dan neem je risico. Bij Online Marketing is het testen nog steeds belangrijk. Maar de financiële gevolgen zijn veel minder ernstig. Ook kun je als de resultaten tegenvallen de actie nog bijsturen. Online Marketing is flexibel, een eerste voordeel!

Ik weet nog goed hoe ik responsverwachtingen opstelde. Wat ik dacht dat er dagelijks per uiting aan respons zou binnen worden gebracht. Vreselijk als de post een keertje wat later kwam. Ik wilde de aantallen horen. En als dit dan bekend was, dan wilde ik het liefst direct naar de analyse.  Maar ook daar werd mijn geduld flink op de proef gesteld. De analisten moesten eerst hun ding doen, voordat ik aan bod kwam. Nu is dat compleet anders, afhankelijk van de techniek die er gehanteerd is, kun je direct inzicht krijgen in de resultaten. Online Marketing is meetbaar! Voordeel nummer twee.

Bij het eerste voordeel schreef ik over de kosten van een mailpiece. Ook dat is ook een groot verschil met de online variant. De kosten liggen vele malen lager. De initiële kosten voor een drukwerk actie liggen vele malen hoger en ook de reponseverwerking (kosten PostNL) draagt bij aan een hogere stuksprijs. Online Marketing is goedkoper! Voordeel nummer drie.

Ook schreef ik hierboven over het afwachten van de post die werd gebracht. Hiervoor waren we afhankelijk van de postbezorging. Maar ook bij het verwerken van de response waren afhankelijk van mensen. En als zij niet beschikbaar waren….werd er niets verwerkt. Online Marketing werkt 24/7/365. Websites staan dag en nacht tot onze beschikking.  Mailings, nieuwsbrieven en artikelen kunnen geautomatiseerd worden waardoor we minder afhankelijk van de beschikbaarheid van medewerkers zijn. Online Marketing is geautomatiseerd! Voordeel nummer vier!

Met Internet ligt de wereld aan onze voeten. Met onze traditionele technieken blijven we dichtbij huis, maar dat is nu niet nodig. Ook zonder achterliggende gedachte, kan een Online Marketing actie de wereld over gaan. Online Marketing is werelds! Voordeel nummer vijf!

Tenslotte mag ik de effectiviteit van Online Marketing niet vergeten. Doordat er meer op doelgroepanalyse en selectie mogelijk is, kunnen we veel gerichter de juiste doelgroep bereiken. Het effect van Online Marketing activiteiten is dan ook veel groter. Online Marketing is effectiever! Voordeel nummer zes!

In mijn volgende artikelen neem ik u mee in mijn ervaringen als Online Marketeer. Onderwerpen zoals, hoe werkt de zoekmachine en hoe kun je hoger in de zoekresultaten komen? Social Media, is het echt nodig? Pinterest, wat kun je ermee? E-mail campagnes, tools, voorbeelden van leuke acties en ook voorbeelden van slechte acties. M.a.w. volg mij en blijf op de hoogte!