Netwerkmarketing werkt!

Netwerkmarketing is een vorm van marketing die in Nederland nogal eens negatief wordt beoordeeld. Onterecht,  want we doen er allemaal aan.

Bewust en onbewust promoten we allemaal producten, diensten en personen. Met Facebook is het dagelijkse kost dat iemand de film die ze gezien hebben promoot, of het restaurant waar ze hebben gegeten beoordeeld. Oordelen waar anderen zich door laten leiden in hun keuze.

Ook dichtbij huis gebeurt het. Zoek je een nieuwe baan, dan gebruik je jouw zakelijke netwerk. Een goede hulp zoek je liever via je eigen netwerk dan via een advertentie. Als jij een goede oppas hebt, dan zul je deze ook aanbevelen bij anderen. Heb je een klusjesman nodig, dan vertrouw je op het oordeel van de buren. Hetzelfde geldt voor producten. Heb je voor een bepaalde kwaal een goed middel gevonden, dan zul je dit zeker ter sprake brengen als een vriendin over het zelfde ongemak klaagt. En zo kunnen we meer en meer voorbeelden noemen.

Netwerkmarketing is toch anders?

Netwerkmarketing – het aanbevelen van producten, diensten door gebruik te maken van het netwerk, Het verschil is alleen dat je een vergoeding krijgt voor het aanbevelen. Eigenlijk wel terecht, want de verkopende partij is er beter van geworden en jij hoefde het niet te doen.

Waarom is men dan zo negatief over netwerkmarketing?

In Netwerkmarketing kun je een leuk inkomen verdienen. Derden denken vaak dat dit heel makkelijk gaat en vooral ten kosten van familie en vrienden. Wat zij niet zien, is dat er hard voor gewerkt is en dat dit niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is. Het succes van netwerkmarketing zit in het enthousiasme van het team, de energie die ze er in stoppen en de samenwerking. Het leuren met producten levert niets op, maar een eerlijk verhaal daarentegen wel. Het gaat niet vanzelf, je moet je verdiepen in de werkwijze, de producten en in relaties. Het komt niet aanwaaien. Een klein deel is dan ook echt heel erg succesvol, terwijl een groter deel feitelijk niet veel verdient en daadwerkelijk leurt. Dat is wat de buitenwereld ziet en over oordeelt. Degene die veel verdienen doen dat ten koste van de anderen, het is oneerlijk, het is een piramide. Maar wat ze niet zien is dat degene die zoveel verdient er als laatste is bijgekomen en door haar passie en doorzettingsvermogen de hoogste positie in het bedrijf heeft weten te bereiken – waarmee het financieel gezien een piramide op z’n kop is. Probeer dat maar eens in loondienst te bereiken, meer verdienen dan de hoogste baas:-)

Kijk ook eens bij dit artikel!