Hoe werkt de Google zoekmachine?

Een zoekmachine is een tool waarmee je in een hele grote bak met informatie kunt zoeken. Die bak – het wereld wijde web (www) – is natuurlijk goed gevuld. Met meer dan 60 triljoen webpagina’s vraag je je dus af hoe het komt dat ene pagina bovenaan de zoekresultaten staat en de andere op pagina 20. In dit artikel leg ik je uit hoe de zoekmachine werkt. Ben je beeldend ingesteld? Bekijk dan deze infographic.

Hoe werkt de zoekmachine?

Google werkt met een crawler. Het wordt ook wel een spider of robot genoemd. Zelf vind ik de term spider het meest passend aangezien deze spider het wereldwijde web overgaat op zoek naar pagina’s. Dagelijks volgt de spider via links de weg van pagina naar pagina. Tijdens zijn route slaat de spider de HTML code van de pagina’s op in een hele grote database. Het is een hele slimme spider, er wordt ook een link gelegd naar andere bronnen, zoals geografische informatie en afbeeldingen en video’s. Alle informatie staat in de database en wordt gesorteerd en geordend op basis van onderwerp en minimaal 200 andere factoren. Om iedere pagina snel terug te vinden, wordt alles nauwkeurig geregistreerd in de INDEX. Dit kun je vergelijken met de inhoudsopgave van een heel dik boek. Maar naast alleen een ‘inhoud’ staan hierin ook vele details van de pagina opgenomen, zoals tellingen en scores die input zijn voor de zoekmachine. De INDEX is de bron voor de zoekmachine. Staat jouw site niet in de INDEX, dan kan deze niet gevonden worden.

Nieuwe sites staan niet direct in de INDEX en zullen geduld moeten hebben. Afhankelijk van de vermeldingen op bestaande sites, backlinking, zal de spider de website tegenkomen en in de INDEX opslaan. Dit kan weken tot maanden duren. Het alternatief, of aanvullend, is een rechtstreekse aanmelding bij Google, maar ook dat is geen garantie dat je snel in de INDEX staat.

 

Hoe werkt het zoeken zelf….

  1. Google wil dat de beste resultaten getoond worden. Daarom wordt iedere zoekopdracht via een algoritme bekeken. Is de zoekopdracht compleet? Zijn er synoniemen voor woorden te vinden? Je herkent het vast wel, als Google jou een suggestie voor jouw zoekopdracht doet. Dit is gebaseerd op jouw zoekopdracht en die van vele anderen. Immers Google is van mening dat wat vaak gevraagd wordt relevanter kan zijn dan jouw zoekopdracht en dat je misschien iets anders bedoelde.
  2. Als de zoekopdracht duidelijk is, wordt op basis van de zoektermen een selectie uit de INDEX gemaakt.
  3. Deze resultaten worden nu volgens een formule geordend. In deze formule wordt rekening gehouden met meer dan 200 factoren, die eerder al via de spider zijn verzameld. Het gaat hierbij om zaken zoals:
    1. Autoriteit/Populariteit: wordt de pagina vaak buiten de eigen website vermeld, dan kent Google daar een waarde aan toe.
    2. Actualiteit: is de geboden informatie recent, dan krijgt dit een hogere waardering dan informatie dat jaren oud is.
    3. Kwaliteit & Relevantie: komt een zoekwoord of meerder zoekwoorden regelmatig op de pagina naar voren, dan wordt hier een mate van relevantie aan toegekend. Het is wel belangrijk om inhoud te hebben en dus niet alleen maar zoekwoorden.
    4. Snelheid: een pagina die sneller opbouwt wordt beter gewaardeerd door Google.
  4. Het resultaat wordt in het scherm getoond. De pagina die het hoogste scoort op basis van alle factoren (meer dan 200!) wordt het meest relevant gevonden en staat bovenaan.

Nu je weet hoe de zoekmachine werkt, kun je ook invloed uitoefenen op het zoekresultaat. Hoe? Dat vertel ik je een volgend artikel.