Domeinnaam bepalen – hoe doe je dat?

Domeinnaam welke?

Bij  het opzetten van een website kan het bepalen van de domeinnaam nog wel eens een lastige opgave zijn. De domeinnaam is zeer belangrijk, het heeft namelijk ook effect op de scores in de zoekmachine. Ook wil je dat de naam makkelijk te onthouden is en de lading dekt.

Domeinnaam gebaseerd op:

  1. de naam van jouw bedrijf of merk
  2. de naam van jouw dienst of product
  3. de zoekwoorden waarmee jouw site gevonden moet worden
  4. de juiste extensie, .nl, .com, .eu etc.

Mijn domeinnaam www.margrietspek.nl heb ik meer dan 10 jaar geleden laten registreren. Ik heb toen voor mijn eigen naam gekozen omdat ik het wilde gebruiken voor het boek dat ik geschreven had. En met het idee dat er meer boeken zouden volgen, vond ik mijn eigen naam het meest logisch.

Domeinnaam anno nu

Nu gebruik mijn site voor Online Marketing diensten en ook nu is mijn eigen naam een goede domeinnaam. Ik ben immers de persoon die de diensten verleend. Maar als ik het nu helemaal over zou doen, dan zou ik gelijk wat algemener trekken en juist minder persoonsgebonden. Dan zou ik kijken naar de zoekvragen die mensen stellen op dit gebied en mijn URL hierop baseren.

Domeinnaam, kort of lang

De theorie is altijd geweest: kort, pakkend en makkelijk te onthouden. Op die manier zijn ook de mooiste domeinnamen vorm gegeven. Maar laten we eerlijk wezen, met de hoeveelheid websites die er zijn, wordt het heel lastig om een korte pakkende naam te verzinnen die de lading dekt en NIET BEZET is. Want dat is nu vaak het geval. Je hebt een geweldige naam en dan is deze al bezet.

Domeinnaam bezet, wat nu?

Is de door jou gekozen domeinnaam bezet, probeer dan een andere extensie. Het hebben van een .eu of .info extensie kan ook goed werken. Is dit niet mogelijk, varieer dan op de gekozen naam. Of kijk naar hoe jij gevonden wilt worden? Kun je een iets langere naam bedenken die wel beschikbaar is, gebruik deze dan. Wil je creatief zijn? Via Webchamp kun je creatieve versies voor jouw domeinnaam bekijken. Wil je eerst nog de juiste zoekwoorden bepalen, kijk dan bij Google Adwords voor een check.

Toch een korte domeinnaam?

Wil je kort en krachtig communiceren? Kies dan een korte naam die je overal in de communicatie gebruikt. Eventueel kun je deze alleen gebruiken om door te verwijzen naar de ‘echte site’ .

Bijvoorbeeld:

Ik ben actief in de Online Marketing en hiervoor zijn al duizenden websites met vergelijkbare namen. Mijn eigen naam zegt natuurlijk ook niet zoveel. Ik kan er dan ook voor kiezen om verschillende URL’s te claimen en deze naar mijn eigen site te linken.

  • www.POM.tips die ik in mijn communicatie gebruik, kort en krachtig en te onthouden.
  • onlinemarketingonline.nl om toch Online Marketing in de naam te hebben.

Zo wordt er per maand 74.000 keer op gezocht. Op Online zelfs meer dan 1,2 miljoen keer. Helaas is de concurrentie ook groot.

  • www.meerbezoekerswebsite.com omdat dit per maand 110 keer gevraagd wordt.

Dit aantal stelt natuurlijk niets voor vergeleken bij 74.000 en 1,2 miljoen. Maar als je kijkt naar het aantal dat deze tekst in de titel heeft staan…. dan wordt het interessant. Online Marketing wordt 870.000 keer gevonden en meer bezoekers website 917 keer. De kans om te scoren is in een kleinere groep natuurlijk veel groter.

Conclusie:

Zorg voor een goede naam. Wees creatief, maar kijk ook naar de feiten!