Communicatie

Iedereen kan communiceren?!

Dit heb ik in de afgelopen 25 jaar heel vaak gehoord. We communiceren dagelijks via telefoon, e-mail, beeld, geluid. Maar met welk doel?

Wil je één enkele persoon iets vragen of vertellen? Dan heb je daar geen plan bij nodig. Dan pak je de telefoon of loop je naar deze persoon toe. Hetzelfde geldt ook voor een team mensen tijdens bijvoorbeeld een vergadering. Maar wat als de groep groot en heel divers is? En als je iets wilt dat ze iets doen, bijvoorbeeld jouw product kopen of iets veranderen? Wat dan? Bel je ze dan ook stuk voor stuk op? Loop je er dan ook ‘even’  naar toe?

Je wilt iets bereiken!

Binnen de organisatie verandert iets. Er wordt een nieuw systeem geïntroduceerd. Er wordt een nieuw product op de markt gebracht. De openingstijden van de winkel veranderen of de levering van bepaalde producten is tijdelijk uitgesteld. Bij dergelijke situaties is het uitermate belangrijk wat je communiceert en hoe je dit doet. Is de informatie onvolledig of is de toonzetting niet juist, dan kan dat boze medewerkers tot gevolg hebben of in het geval van klanten omzet kosten. Dat betekent dat je de boodschap goed moet overbrengen. De communicatie moet dan effectief zijn, anders schiet het z’n doel voorbij.

Communicatie is echt een vak

Het is niet iets dat je even bij doet. Wil je het goed doen, is het belangrijk om het geheel vast te leggen in een communicatieplan. Hierin staan de doelgroepen beschreven, de doelstellingen van de communicatie en alle activiteiten. Wanneer doe je wat en met welk doel.  Dit plan is de basis voor de communicatie adviseur.

Beschikt u niet over een eigen communicatie adviseur? Ik beschik over een ruime ervaring als adviseur en kan u helpen de communicatie in goede banen te leiden. Op projectbasis of ter begeleiding/ondersteuning van aanwezige communicatiemedewerkers.

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

T:06-30725650

M:info@margrietspek.nl