De basis voor succes – Communicatie en training

Betrek gebruikers voor optimaal succes

Bijna nóg belangrijker dan de verandering zelf is ervoor te zorgen dat de medewerkers de voordelen ervan inzien en dat ze weten wat de mogelijkheden zijn. Goede communicatie en een gerichte gebruikerstraining spelen hierbij de hoofdrol.

Communicatie

Onwetendheid leidt tot weerstand. Op basis van geruchten, verkeerde
informatie worden conclusie getrokken die doorgaans geen positief effect op het project hebben. Het is dan ook uitermate belangrijk om medewerkers tijdig te informeren en te betrekken. Om vooroordelen en angsten te voorkomen en om een change of mindset teweeg te brengen. Dat vraagt om een tijdige aanpak, zo vroeg mogelijk in het proces, bij voorkeur in de pilot of beslissingsfase. Een verandering is nu eenmaal geen plug & play situatie.

 

Communicatie is de lijm in ieder (verander)project. Alleen met regelmatige afstemming tussen de verschillende partijen, van links naar rechts en van boven naar onder, zorgt ervoor dat een project goed verloopt. Zo heeft het geven van een training weinig zin als de tool nog niet is geïnstalleerd.

Training & Coaching

Een ander belangrijk onderdeel is de gebruikerstraining.  Door gebruikers  te trainen en te coachen kunnen ze nieuwe toepassing, tool, technologie optimaal inzetten en dus ook het maximale eruit halen. Hetzelfde geldt ook voor een nieuw proces en nieuwe manier van werken. Als de medewerkers hier niet bij begeleid worden, is de kans op succes een stuk kleiner.

Met advies, training en communicatie zorg ik voor een optimale inzet en succesvol gebruik van moderne technologieën. Meer weten? Neem dan contact met mij op. Ook als het project al gestart of inmiddels afgerond is kan ik u helpen om het project alsnog succesvol te maken.