Alleen voor de consumentenmarkt?

Een veel voorkomend misverstand is dat Online Marketing en met name Social Media vooral geschikt zou zijn voor de consumentenmarkt. Dit is echt een verkeerde gedachte. Online Marketing heeft ook vele voordelen voor de zakelijke markt. Waarom? Omdat uiteindelijk in ieder bedrijf mensen werken. En waar werken deze mensen mee? Internet!

Voorbeeld: Een bedrijf heeft een technisch probleem met een product, iets dat niet onder het contract valt. Hoe wordt het opgelost?

De medewerker die verantwoordelijk is voor het oplossen van dit probleem zal in eerst instantie op internet zoeken. Waarom? Omdat hij/zij dit privé ook op deze manier doet. Zoeken totdat je informatie over het probleem hebt gevonden en hoe je het kunt oplossen. Bedrijf Z dat zichzelf als expert presenteert, regelmatig over deze producten schrijft zal zeker tussen de zoekresultaten verschijnen. Als de geboden informatie tot een oplossing leidt, zal de medewerker bedrijf Z bij de favorieten bewaren en zeker nog eens terug komen. En als er later in de tijd een leverancier gezocht wordt om het product te vervangen?  Grote kans dat bedrijf Z wordt uitgenodigd om een offerte op te stellen.

Voordelen:

  1. Eenvoudig: het is heel makkelijk om via Internet informatie op te zoeken en vergelijkende offertes aan te vragen.
  2. Snelheid: de gewenste informatie, de offertes zijn veel sneller beschikbaar
  3. Uitgebreid aanbod: wie informatie of een leverancier zoekt, heeft veel meer keuze op Internet!
  4. Geografische variëteit: met Internet zijn we niet beperkt tot lokale of Nederlandse bedrijven!

Nu wordt ook vaak gedacht dat het hebben van een website en af een toe een mailing versturen voldoende is om succesvol te zijn. Dit is een groot misverstand. Ook voor de zakelijke markt geldt dat een Online Marketing Strategie gewenst is. Dit betekent ook dat u de technieken dient te begrijpen en te beheersen om  ze vervolgens succesvol toe te kunnen passen.